تفاوت دورکن ریل واگنی و ریل ساچمه ای

نوشته : زهرا جمشیدی

۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

برای مشاوره و خرید دستگاه با شماره ۰۹۱۲۲۴۸۵۰۹۷ تماس بگیرید

مشخصات دستگاه دورکن ریل ساچمه ای کدام است؟

دستگاه دورکن یکی از انواع دستگاه های مهم و ضروری در صنعت تولیدی چوب و ام دی اف به شمار می رود. دستگاه دورکن یکی از قدرتمندترین ابزارآلاتی می باشد که به جهت برش انواع ورق های چوبی طبیعی و مصنوعی نظیر ورق ام دی اف و ورق نئوپان استفاده می شود.
نحوه کارکرد دستگاه دورکن بدین صورت می باشد که با حرکت یک ریل قطعه چوب به سمت اره دستگاه حرکت می کند و عملیات برش صورت می گیرد.
دستگاه دورکن به کمک اره تیز و برنده خود به بریدن انواع ورق های چوبی در ابعاد و سایزهای مختلف با ضخامت متفاوت اقدام می کند. این ماشین منحصر به فرد در انواع مدل های مختلف موجود می باشد که عبارتند از:

دستگاه دورکن ریل ساچمه ای
دستگاه دورکن ریل واگنی

از آن جایی که قطر اره دستگاه دورکن ریل ساچمه ای ۳۰۰ میلی متر است قابلیت برش دادن ورق چوب با ارتفاع حداکثری ۹۰ میلی متر را دارد. سرعت محور اره در حدود ۴۰۰۰ تا ۶۰۰۰ دور در دقیقه بوده و قدرت موتور آن نیز در حدود ۷ اسب بخار می باشد.

دستگاه دورکن ریل ساچمه ای
تفاوت دورکن ریل واگنی و ریل ساچمه ای

همانطور که متوجه شدید دستگاه های دورکن مهم ترین و کاربردی ترین دستگاه مورد استفاده در کارگاه ها و کارخانجات تولید کننده می باشند و برای هر واحد تولیدی وجود یکی از انواع مدل های دستگاه دورکن با توجه به کارکرد آن بخش واجب است.
از مهم ترین تفاوت های دستگاه دورکن ریل واگنی و ریل ساچمه ای موارد زیر را می توان نام برد:

تفاوت در قدرت موتور: قدرت موتور دورکن ریل واگنی کمتر از دورکن ریل ساچمه ای است.
قطر اره: قطر اره در دستگاه دورکن ریل واگنی کمتر از قطر اره در دستگاه دورکن ریل ساچمه ای می باشد.
قابلیت برش در زوایای مختلف: در دورکن ریل واگنی فقط تا زاویه ۴۵ درجه قابلیت برش وجود دارد در حالی که این قابلیت در دورکن ریل ساچمه ای بیشتر هست.

به طور کلی می توان گفت که دستگاه دورکن ریل ساچمه ای کاربردی تر از دستگاه دورکن ریل واگنی بوده و همچنین قیمت دورکن ریل ساچمه ای در مقابل عملکرد ارزنده ای که دارد بسیار مناسب تر می باشد.اما در ایران ریل واگنی طرفداران بیشتری دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *