بررسی قسمتهای  مختلف تیغ اره دورکن

سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

نوشته : زهرا جمشیدی

برای مشاوره خرید دستگاه  با شماره ۰۹۱۲۲۴۸۵۰۹۷  تماس بگیرید

بررسی قسمتهای  مختلف تیغ اره دورکن

همانطور که می‌دانید، در صنعت چوب برای ساخت انواع محصولات چوبی از ابزار آلات و ماشین آلات مختلفی استفاده می‌شود که هر کدام کارایی و عملکرد خاص خود را در کار دارند. نجاران با استفاده از انواع ماشین آلات می‌توانند کار تولید سازه و وسایل چوبی گوناگون را به صورت انبوه و در سریع‌ترین زمان و با دقت بالا انجام دهند. افرادی که از این دستگاه‌ها استفاده می‌کنند باید آشنایی کامل با نحوه کار آنها بدانند تا حین کار مشکل و آسیبی پیش نیاید. یکی از انواع ماشین آلات کاربردی در صنعت نجاری و چوب، دستگاه دورکن است که با آن می‌توان کار برش ورق‌های چوب، PVC، ام دی اف و دیگر مصنوعات چوبی از ابعاد کوچک تا بزرگ را با دقت بالا انجام داد. در ادامه به معرفی انواع تیغ اره دورکن و بررسی بخش‌های مختلف آن می‌پردازیم تا کار برای نجاران راحت‌تر انجام شود، پس مطالب زیر را از دست ندهید.

انواع تیغ اره دورکن

 

دستگاه دورکن کارایی بسیاری در کارگاه‌های نجاری دارد که با آن می‌توان برش مستقیم یا زاویه دار را روی انواع چوب انجام داد و فرد محدودیتی از لحاظ عملکردی با این دستگاه نخواهد داشت. این ماشین برش دارای یک میز ریلی ساچمه‌ای است که می‌توان انواع ورق چوب را روی آن قرار داد و ورق را به قطعات مختلف برش داد. نحوه کار برش با آن به این صورت است که باید ورق چوب را روی میز قرار دارد و با کمک دست، ریل را به طرف اره هدایت کرد. برای انجام هر نوع برشی روی چوب با استفاده از دورکن باید از تیغه مناسب آن استفاده کرد تا کار به صورت تمیز و بی نقص انجام شود. به عنوان مثال برای برش چوب، ام دی اف، پی وی سی و غیره از تیغ اره دیسکی یا تیغ خط زن استفاده می‌شود. ماشین آلات چوب و نجاری در دو نوع دستی و اتوماتیک تولید می‌شود. در دستگاه‌های دستی، تنظیم زاویه و ارتفاع تیغه به کمک اهرم تعبیه شده و با گونیا انجام می‌گیرد که با گونیا پشت تیغه می‌توان اندازه‌های آن را نیر مشخص کرد. اما دستگاه‌های اتوماتیک در کار نجاری به صورت تمام اتوماتیک انجام می‌گیرد. به این صورت که عملیات خط زنی، زاویه و ارتفاع تیغه با کمک صفحه نمایش لمسی قابل تنظیم است. نکته‌ای که در مورد هر دو نوع ماشین آلان دستی و اتوماتیک باید بدانید، تنها کاری که اپراتور یا نجار خودش باید انجام دهد، گذاشتن ورق‌های چوب و تنظیم آن روی میز کار است. میز دورکن امکان حرکت سریع به صورت ریلی با واگنی را دارد که کاربرد هر دو یکسان می‌باشد. از طرفی مهمترین اجزا دستگاه‌های دورکن، تیغ اره است که انواع مختلفی دارند و نجاران باید بدانند که از چه تیغ اره‌ای باید برای چه کاری استفاده کنند تا از خرابی زودهنگام دستگاه جلوگیری شود.

تیغ اره

برش چوب از مهم‌ترین مراحل در ساخت سازه و وسایل چوبی است که باید با دقت بالایی انجام گیرد. برای برش دقیق چوب باید قبل از برش، اندازه‌های مدنظری آن با توجه به نوع سازه مشخص شود تا برشی مناسب با آن داشته باشیم؛ می‌توان از شابلون، خط کش یا خط زن برای اندازه گیری دقیق استفاده کرد تا جای مشخص از سطح چوب را برای برش مشخص کرد. مرحله بعدی که باید به آن توجه داشت، انتخاب نوع تیغ اره و تنظیم آن برای برش روی دستگاه‌هایی مانند اره میزی است که ارتفاع و جهت تیغه را قبل از برش باید تنظیم کرد. انواع مختلفی از تیغ اره وجود دارد که باید براساس نوع چوب که می‌توانند خام، ام دی اف، کورین و غیره باشند، آنها را انتخاب کرد. در ادامه با انواع تیغ اره آشنا خواهید شد تا با توجه به آن بتوانید بهترین تیغه را برای دستگاه دورکن بر حسب نیاز انتخاب کنید.

تیغ اره چوب بر

تیغ اره چوب بر مخصوص برش چوب می‌باشد و نباید آن را برای برش چوب‌های دیگر مانند ام دی اف یا ورق‌های ملامینه در نظر گرفت. از این نوع تیغ روی دستگاه‌های دورکن، فارسی بر، پانل بر و غیره استفاده می‌شود که متناسب با نوع برش قابل تنظیم بوده و از تعداد دندانه‌های مختلف برخوردار است. به دلیل استفاده از تکنولوژی لیزر و درزهای انبساطی روی این تیغ اره، از کیفیت  بالایی برخوردار می‌باشد. با وجود این عوامل از انحراف تیغ یا بالا رفتن حرارت تیغ، صدای برش و ارتعاشات آن حین کار جلوگیری می‌شود.

تیغ اره دیسکی

تیغ اره دیسکی برای برش طولی و عرضی صفحات چوب، الوارها، اتصال تیرها و ستون‌ها و غیره استفاده می‌شود. همچنین برش چوب با ضخامت‌های زیاد از طریق این تیغ اره امکان‌پذیر است. این نوع تیغ اره مانند تیغ‌های دیگر دارای دندانه‌های کم و زیاد می‌باشد. از تیغ اره دیسکی با دندانه کم برای برش صحات ام دی اف و از تیغ اره دیسکی با دندانه بیشتر برای برش دیگر مصنوعات چوبی بجز ام دی اف استفاده می‌شود. این در حالیست که تیغ با دندانه کم باعث سرعت بخشیدن در  انجام برش که کمی خشن انجام می‌گیرد، خواهد شد. اما تیغ با دندانه بیشتر می‌تواند برشی تمیز و نرم روی چوب ایجاد کند.

تیغ اره دورکن

تیغ اره کورین بر

تیغ اره کورین بر، همانطور که از نامش مشخص است برای برش صفحات یا ورق‌های کورین استفاده می‌شود. به همین دلیل دارای مزایای بدنه مناسب، دندانه‌های الماسه سخت، کیفیت بالای برش، طول عمر بالا و برش بدون صدا می‌باشد. ورق‌های کورین به دلیل ویژگی و متریال خاص خود باید برش دقیق روی آنها انجام گیرد. اگر از تیغ اره مناسب با این نوع سنگ استفاده نشود باعث لب پریدگی، شکستگی و آسیب خواهد شد. تیغ کورین بر باید با کیفیت مرغوب و با دوامی تولید شود تا بتوان برش دقیقی که برای این صفحه انتظار می‌رود، انجام گیرد. اگر جنس مناسبی از این تیغ اره خریداری شود، این امکان برای نجاران وجود دارد که بارها از آن استفاده کنند و لازم به تعویض تیغ نباشد.

تیغ اره ام دی اف بر

تیغ اره ام دی اف بر مخصوص برش انواع ورق‌های چوبی با جنس MDF است. این تیغ با قرار گرفتن روی دستگاه دورکن امکان برش را روی ورق‌های ام دی اف فراهم می‌کند. برای برش ام دی اف باید از تیغ اره‌هایی استفاده شود که دارای دندانه‌های زیادی هستند تا برش به صورت دقیق و با ظرافت خاصی انجام گیرد؛ از طرفی باعث لب پریدگی ورق نشود. این نوع تیغ اره از سرعت بالایی در عملکرد برش برخوردار است زیرا در برابر تنش‌ها و دمای بالا مقاوم می‌باشد.

تیغ اره دورکن

بخش‌های مختلف تیغ اره دورکن

همانطور که در قسمت قبل اشاره شد، تیغ اره دورکن انواع گوناگونی دارد که نجاران براساس نیاز و عملکرد آنها را انتخاب می‌کنند. هر کدام از انواع این تیغ اره از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است که می‌تواند کارایی تیغه را حین برش افزایش دهد. نجاران هنگام خرید تیغ‌ اره‌های دورکن باید به این قسمت‌ها توجه کنند تا بتوانند تیغ اره مناسب و با کیفیتی برای دستگاه دورکن خود تهیه کنند. در مواردی مشاهده می‌شود که تیغه دستگاه برش هنگام برش مصنوعات چوبی با مشکلاتی مانند سایش، لنگ زدن، تاب گرفتگی، ایجاد نویز، لرزش زیاد، ایجاد سر و صدا و موارد مشابه دیگر مواجهه می‌شود. توجه به بخش‌های مختلف تیغ اره می‌تواند از بروز این مشکلات حین برش جلوگیری کند.

تکنولوژی (لایه) Frozen

سیستم Frozen تیغ اره‌های دورکن یک لایه پوشش مخصوص روی بدنه تیغه است که از سایش و اصطکاک زیاد بین چوب و تیغه جلوگیری می‌کند. از طرفی در مواردی ممکن است بین چوب، صمغ یا مواد رزینی وجود داشته باشد که کار برش را سخت کند. اما بکارگیری این تکنولوژی باعث جلوگیری از چسبندگی صمغ چوب و مواد رزین روی تیغه می‌شود. همچنین فروزن از لنگ زدن اره حین برش جلوگیری خواهد کرد.

شیار انبساط (Expansion Slot)

روی تیغ اره‌های دورکن شیارهایی مشاهده می‌شود که هر کدام کارایی خاصی دارند. یکی از بخش‌های تیغ، شیار انبساط می‌باشد که به صورت شیارهای عصایی شکل روی لبه تیغه قرار گرفته شده است. این قسمت از تیغ اره باعث جلوگیری از تاب گرفتگی در زمان گرم و سرد شدن تیغه می‌شود. به دلیل اینکه نجاران معمولا حین کار با دستگاه‌های برش با این مشکل مواجهه خواهد شد که می‌تواند مشکلات و خطرهایی برای آنها ایجاد کند.

تکنولوژی کاهش صدا و نویز (Low Noise)

حتما حین کار برش انواع چوب با تیغ اره‌های مختلف سر و صدا زیاد آن را شنیده‌اید که این موضوع یکی از دغدغه‌ها بین افراد در صنعت چوب است. تیغ‌های دستگاه‌ دورکن برای رفع این مشکل، تکنولوژی کاهش صدا یا Low Noise را در نظر گرفته‌اند. این تکنولوژی شیارهایی روی تیغه را به شکل S برعکس نویز تیغه قرار داده تا سر و صدا و نویز حین برش کار کاهش یابد. داخل این شیارها موادی از پلی اورتان تزریق شده است که از لرزش زیاد تیغه نیز جلوگیری می‌شود. با استفاده از تکنولوژی کاهش نویز روی تیغ اره‌های دورکن برشی کم صدا و دقیق خواهید داشت.

شیار بالانس (Balancing Slot)

شیار بالانس بین نقطه مرکزی و نقطعه بیرونی دیسک تیغ اره دورکن مشاهده می‌شود که یک حلقه فرو رفته می‌باشد. این شیار به صورت اختصاصی برای هر تکنولوژی تیغه ایجاد شده است. از طرفی وجود شیار بالانس و بت بالانس نهایی تیغه تنش آن را در زمان برش کاهش خواهد داد، تا جاییکه که باعث حیرت اپراتور خواهد شد.

قیمت انواع تیغ اره دورکن در صنعت چوب و نجاری

برای اطلاع از قیمت انواع تیغ اره دورکن در صنعت چوب و نجاری لطفا به تگ قیمت محصول مراجعه فرمایید و در صورت نیاز به مشاوره قبل از خرید، با نیترو ( ۰۹۱۲۲۴۸۵۰۹۷  ) تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *