گردش در حالت آزاد

گردش در حالت آزاد چیست ؟

در ابزار آلات برقی که دارای گشتاور هستند و قطعه ای از آنها توسط موتور به گردش در می آید مانند دریل ، فرز ، انواع اره و … اصطلاحی وجود دارد تحت عنوان ( گردش در حالت آزاد ) ، حال ببینیم منظور از این اصطلاح چیست ؟

تصور کنید یک فرز در حالتی که روشن است و با هیچ قطعه ای درگیر نیست ۱۰۰۰۰ دور در دقیقه گردش دارد ولی به محض اینکه با قطعه ای درگیر شود و استحکاک به وجود بیاید دیگر نمی تواند ۱۰۰۰۰ دور در دقیقه گردش کند و به میزان فشاری که به فرز وارد می شود دور آن کاهش پیدا می کند . این امر در دیگر ابزارهای برقی که دارای گشتاور هستند نیز صادق است .

در واقع می توان اینگونه بیان کرد که به میزان گشتاور موتور در حالتی که هیچ استحکاکی وجود ندارد و باری روی آن نیست گردش در حالت آزاد گفته می شود .

نکته : طبیعتا هر چه قدرت موتور بیشتر باشد در زمان استحکاک مقدار کمتری از دور موتور گرفته می شود . پس مقدار گشتاور موتور در زمان استحکاک رابطه مستقیم با توان موتور دارد . بسیاری از ما تصور می کنیم که در زمان خرید ابزار برقی که دارای گشتاور است بهتر این است که به میزان گشتاور در حالت آزاد توجه کنیم زیرا هر چه دور موتور بیشتر باشد بهتر است ! در جواب باید بگویم این تصور کاملا غلط است .

تصور کنید برای کارگاه آهنگری خود قصد خرید یک مینی فرز را دارید : اگر می خواهید از آن برای برش کاری استفاده کنید بهتر است یک مینی فرز با دور بالا را انتخاب کنید ، اما اگر می خواهید از آن در جهت ساب زدن استفاده کنید بهتر است به توان موتور توجه بیشتری کنید . دلیل کاملا واضح است زیرا دور بالا در زمانی کاربرد دارد که استحکاک کمتر است و قدرت موتور در زمانی که استحکاک بیشتر است .

موفق باشید

 

مشاوره رایگان خرید ماشین آلات صنایع چوب و نجاری

۶۶۴۶۵۴۷۱ – ۶۶۴۸۲۳۶۶

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *