ماشین گندگی چیست

ماشین گندگی چیست ؟

اگر به صورت خلاصه و مفید بخواهیم به این سوال پاسخ دهیم باید بگوییم ماشین گندگی دستگاهی است که الوار یا چوب نا هموار را گرفته و با رندیدن آن یک چوب یک دست و صاف تحویل استادکار می دهد . اما برای شناخت کامل دستگاه گندگی و دانستن اینکه این دستگاه چطور کار می کند و برای چه مواردی کاربرد دارد در ادامه با ما همراه شوید .

کاربرد ماشین گندگی چیست ؟

ماشین گندگی که در گذشته گنده گیر نام داشته و به مرور زمان نام آن کوتاه شده و به گندگی تبدیل شده در واقع یک رنده قوی و پر کاربرد در صنایع چوب و نجاری محسوب می شود . دستگاه گندگی الوار و چوبهای ناهموار را دریافت می کند و طبق اندازه ای که تنظیم شده آن را رنده کرده و به صورت صاف و یکدست تحویل می دهد . گندگی در حین رنده کردن چوب را به حرکت در می آورد و به هیچ عنوان نیاز به زور بازوی اپراتور نیست .

البته ماشین گندگی معمولا در آخرین مرحله از عملیات تبدیل الوار به چوب قابل استفاده در نجاری مورد استفاده قرار می گیرد و الوار وارد شده به کارگاه ابتدا توسط رنده میزی یک نر و یک رو شده و بعد توسط اره نواری به اندازه دلخواه برش می خورد و در انتها توسط ماشین گندگی صاف و یکدست می شود .

این دستگاه هم مثل بقیه ماشین آلات نجاری به صورت تک فاز و سه فاز تولید می شود و لازم است بدانید که گندگی با موتور سه فاز بسیار قوی تر از مدل تک فاز است . پس پیشنهاد می کنیم هنگام خرید ماشین گندگی با توجه به وضعیت برق کارگاه و اندازه قطعات چوبی که قرار است رنده شود در مورد تک فاز یا سه فاز بودن دستگاه تصمیم گیری کنید .

این دستگاه از نظر سیستم کاربری به دو نوع اتوماتیک و دستی تقسیم می شود و در کنار آن به نوعی دیگر و بر اساس عرض صفحه یا طول تیغه گندگی نیز دسته بندی می شود . برای مثال منظور از گندگی ۶۰ این است که عرض صفحه و یا طول تیغه گندگی ۶۰ سانتیمتر است . ماشین گندگی بر خلاف ماشین های کف رنده چوب را از رو رنده می کنند.

حال که با کاربردهای ماشین گندگی نجاری آشنا شدیم اجازه دهید کمی بیشتر با اجزای تشکیل دهنده این دستگاه آشنا شویم .

اجزای ماشین گندگی

  • بدنه : بدنه یا شاسی ماشین که تمامی قطعات روی آن سوار شده و در جاری خود قرار می گیرند و معمولا از جنس چدن یا آلیازهای محکم ساخته می شود .
  • صفحه اصلی : صفحه ای که قطعه کار برای حرکت و رنده شدن روی آن قرار می گیرد .
  • جکهای بالابر : جهت حرکت رنده به بالا و پایین برای تنظیم اندازه کار مورد استفاده قرار می گیرد .
  • اهرم تنظیم ارتفاع : در همهٔ دستگاه‌ها صفحه‌ای متحرک وجود دارد که با چرخاندن اهرم موجود در روبروی دستگاه، قادر خواهید بود اندازه صفحه را بر اساس نیاز خود تغییر دهید و مقدار باری که نیاز دارید از روی چوب برداشته شود را مشخص نمایید . ( در دستگاه های اتوماتیک چند کلید و مانیتور این عملیات را بر عهده دارند ) .
  • نشانگر : در همهٔ دستگاه‌ها نشانگر مندرجی وجود دارد که فاصله صفحه تا تیغه را نمایش می‌دهد. به عبارتی قبل از روشن کردن دستگاه باید اندازه صفحه گندگی را بر اساس نیاز خود، تنظیم کنید.
  • موتور دستگاه : وظیفه چرخاندن توپی های محرک و رنده بر عهده موتور یا موتورهای دستگاه می باشد که از نوع تک یا سه فاز و با قدرت ۴ تا ۱۰ اسب بخار هستند .
  • توپی تیغه : یکی از مهم‌ترین قسمت‌های دستگاه گندگی است که نقش رندیدن چوب را به عهده دارد. در دو طرف توپی، کفشک‌هایی وجود دارد که پوشال را به سمت بیرون هدایت می‌کند.
  • غلطک ها : وظیفه غلطک ها حرکت دادن چوب بر روی صفحه دستگاه است .
  • تسمه ها و زنجیر ها : برای به گردش در آمدن غلطک ها و بقیه قطعات محرک دستگاه از زنجیر یا تسمه استفاده می شود .

 

مشاوره رایگان خرید ماشین آلات صنایع چوب و MDF

۶۶۴۶۵۴۷۱ – ۶۶۴۸۲۳۶۶

امیدواریم به سوالات ماشین گندگی چیست و کاربردهای ماشین گندگی در نجاری به صورت کامل پاسخ داده باشیم و رضایت شما حاصل شده باشد . نظرات خود را با ما در میان بگزارید .

  1. بسیار ساده و گویا و مفید بود توضیحات شما در ارتباط با دستگاه گندگی برای منی که کار نجاری نمیکنم و فقط کنجکاو دانستن هستم. سپاس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *