روند تولید ماشین آلات سنباده زنی

روند تولید ماشین‌آلات سنباده‌زنی در سال‌های اخیر

از آنجایی که سنباده‌زنی یکی از مراحل بسیار مهم در تولید مبلمان و مواد اولیه چوبی است، طی سال‌های اخیر پیشرفت‌های بسیاری در زمینه به روز کردن این ماشین‌آلات با توجه به نیاز بازار انجام شده است. در ادامه به برخی از ویژگی‌های مهم این ماشین‌آلات و نیازهای مورد توجه مشتریان اشاره خواهیم کرد. به زعم بسیاری از افراد سنباده‎‌زنی یکی از پیچیده‌ترین و مشکل‌ترین فرآیندهای موجود در تولید مبلمان‌های چوبی و محصولات مرتبط با آن است. به طور عمده از سنباده‌زنی برای پاک کردن آثار فرزکاری یا ابزار ایجاد شده روی سطح پانل استفاده می‌شود و از آنجایی‌که روش کاملی برای دستیابی به یک خروجی نهایی مطلوب وجود ندارد، این مرحله به عنوان یک مرحله بسیار مهم در تولید مبلمان چوبی در نظر گرفته می‌شود. اگرچه، فرآیند کلی سنباده زدن تخته‌ها با استفاده از توالی مشخصی در اندازه ذره‌های خورنده (grit) – به منظور کاهش میزان زبری تخته‌ها و در نتیجه رسیدن به یک پرداخت نهایی مطلوب- است، اما میزان فشاری که برای سنباده‌زنی تخته‌ها به دستگاه سنباده اعمال می‌شود و نیز تعداد تخته‌های سنباده زده شده در یک زمان مشخص، بسته به کارکرد نهایی محصولات متفاوت است.

به طورکلی، از اندازه‌های ۸۰#، ۱۰۰#، ۱۲۰#، ۱۵۰# و ۱۸۰# برای ذرات سنباده استفاده می‎شود. در برخی  مواقع، اپراتورها تمایل دارند تا زمان مورد نیاز برای انجام کار را کاهش دهند و به همین دلیل به جای سنباده‌های نرمتر از سنباده‌های زبرتر استفاده می‌کنند. البته این کار، مستلزم داشتن تجربه کافی است؛ چرا که در غیر این صورت، ممکن است حذف نامناسب برخی از این قسمت‌ها، منجر به صرف هزینه‌های اضافی در روند تولید شود.

 اصول پایه

در فرآیند سنباده‌زنی باید به برخی از نکات توجه ویژه‌ای کرد. اول اینکه، سطح قطعه کار باید تمیز و به دور از هرگونه آلودگی – مانند روغن و گرد و غبار – باشد تا بدست آوردن یک پرداخت صیقلی آسان‌تر فراهم شود. از طرف دیگر، قطعه کار، خود به دو طبقه چوب‌های سخت و نرم تقسیم می‌شود؛ گونه‌هایی مانند کاج، سپیدار و توسکا جزو چوب‌های نرم هستند، در حالی که توس و افرا به عنوان چوب‌های سخت در نظر گرفته می‌شوند.

به این ترتیب، داشتن یک سیستم جمع‌آوری گرد و غبار بسیار کارآمد به منظور خارج کردن حداکثر میزان گرد و غبار از سطح تخته و نوار سنباده بسیار حائز اهمیت است. در واقع، هرچه این فرآیند پاکیزه‌تر باشد، کار انجام شده نیز کارآمدتر و البته سریع‌تر خواهد بود. ظرفیت حداقل یک دستگاه جمع‌کننده گرد و غبار مورد نیاز برای سنباده‌زنی چوب ۴۵۰۰ فوت مکعب بر دقیقه در لوله اصلی است. اما از آنجایی‌که در اکثر مواقع، سنباده‌زنی بیشتر در مدت زمان کمتر را ترجیح می‎دهیم، به همین دلیل از بعضی از این درجه‌‌ها عبور می‌کنیم. انتخاب درست درجه‌های ذرات سنباده بعد از هر مرحله نیاز به زمان و تجربه کافی دارد وگرنه هزینه‌های اضافی زیادی را به دلیل این بی‌تجربگی به افراد اعمال می‌کند. سنباده‌زنی عمدتا شامل دو مرحله کالیبره کردن و پرداخت است. در بیشتر ماشین‌های مدرن، قسمت سر فرز – یک غلطک فولادی توپر با نوک‌هایی از جنس کاربید تنگستن – ضایعات موجود روی قطعه کار را با سرعت‌های بسیار بالا حذف خواهد کرد. بعد از آن، سنباده‌زنی با غلطک‌های لاستیکی با سختی ۶۰/۹۰ انجام می‎شود، که این فرآیند می‌تواند به طور خودکار نیز توسط ماشین فعال شود.

افزایش ناحیه سر فرز باعث کاهش مصرف برق و نیز کاهش هزینه‌های مصرفی نوار سنباده می‎شود. همچنین، سر فرز قادر به انجام نوسانات زیادی است. در گذشته، از ترتیب نوارها با درجه‌های ۶۰، ۱۰۰ و ۱۲۰ برای حذف زبری‌های موجود روی چوب استفاده می‌شد. امروزه، می‌توان از سر فرز به طور مستقیم قبل از نوار سنباده ۱۲۰ جهت پایان دادن فرآیند استفاده کرد. اخیراً، سنباده‌های نواری پهن دارای سنباده‌های لرزشی نیز شده‌اند که به منظور حذف زبری‌های ریز ایجاد شده با نوار سنباده‌زنی پهن لاک یا سیلِر استفاده می‌شود.

 تکنیکهای جدید

پد‌های تقسیم شده الکترونیکی راه حل مناسبی برای مواجهه با مشکلات به وجود آمده در طی سنباده‌زنی روکش‌ها و لاک‌ها است. این سیستم مقدار زیادی از ضایعات و خسارات ایجاد شده را از بین برده و به دلیل ارائه پرداخت‌های دقیق‌تر – همراه با خطاهای کمتر و بدون هزینه‌های اضافی برای کنترل ماده – موجب افزایش کارایی اپراتور نیز می‌شود. همچنین، تطبیق‌پذیر بودن بخش پد ماشین سنباده‌زنی به دلیل طراحی و کنترل بهتر آن، بهبود یافته است که باعث ارائه نتایج بهتری می‌شود. این پدها در محیط پانل کنترل می‎شوند که این خود تا اندازه‌ای خسارات را کاهش داده و بعلاوه پرداخت بهتری را نیز فراهم می‌کند.

استفاده از تکنولوژی کامپیوتر ارزش‌های زیادی از جمله؛ درک بهتر اپراتور از ماشین و همچنین راندمان تولید بالاتر را به همراه داشته است. برخلاف مدل‌های قدیمی ماشین سنباده‌زنی، راه‌اندازی دستی در طراحی‌های مدرن تقریبا منسوخ شده است که به دلیل کنترل این تنظیمات مهم با استفاده از سیستم‌های الکترونیکیمنجر به تطبیق‌پذیری بهتر آن می‌شود. به این طریق، وابستگی به اپراتور با تجربه نیز کاهش می‌یابد. در عین حال، تنظیمات انجام شده برای یک کار یا تولید خاص می‌تواند در کامپیوتر ذخیره شود و در صورت نیاز به همان تنظیمات یا پارامترها مورد استفاده قرار گیرد.

 فرآیند آمادهسازی

صرف‌نظر از نوع ماشین یا تجهیزات مورد استفاده بدیهی است که پردازش پانل باید از شروع عملیات به درستی انجام شود؛ زیرا فقط در این صورت است که شانس رسیدن به بهترین نتیجه پرداخت افزایش می‌یابد. برای این منظور لازم است تا شناخت کاملی نسبت به متغیرهای تاثیرگذار بر این فرآیند داشته باشیم. نوع چوب و ضخامت آن، جهت الیاف، زبری، یکنواختی، انعطاف‌پذیری و سایز حفرات از مهمترین این موارد هستند. از سویی دیگر شناخت مهم‌ترین فاکتورهای مورد نیاز برای تهیه یک ماشین سنباده‌زنی مناسب نیز می‌تواند کمک خوبی به انتخاب بهترین ماشین کند، که سرعت پیشروی، سرعت برش، توانایی تنظیم کردن خود با سایز و ضخامت، سختی پد، توزیع فشار، تعیین سنباده یا درجه مطلوب و راندمان استخراج گرد‌و‌غبار نمونه‌ای از این موارد هستند.

امروزه، ماشین‌های سنباده‌زنی بسیار کارآمد و پیچیده بوده و قادرند سنباده‌زنی نقاشی‌های بسیار نازک، حساس و گران قیمت، فویل‌ها و لایه‌های با حساسیت بالا را نیز انجام دهند. این ماشین‌ها از طریق شستشوی دایمی برس‌ها، نوار سنباده‌زنی و اجزای بادی مهم ماشین مراقبت می‎شوند. با توجه به محصولات متفاوتی که تولید‌کنندگان این روزها عرضه می‌کنند، برای تمامی اپراتورها دانستن زمان و روش مناسب جهت تغییر عملیات، نقاط درآمدزا و… اجباری است که این عوامل به طور مستقیم منجر به افزایش سود برای سازمان‌هایی که قصد سرمایه‌گذاری در چنین ماشین‌آلات پیچیده‌ای را دارند، می‎شود. همچنین برای کارخانه‌های تولیدی بزرگ که تولیدات آنها بر اساس نوع و تعداد تعریف می‌شود نیز می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

 ماشینهای پیشرفته

امروزه بررسی بازار  نشان می‌دهد که تولید ماشین‌آلاتی به منظور سنباده زنی بخش‌های برجسته به کار رفته در مبلمان، نیاز مهم بعدی صنایع چوب را تشکیل می‌دهد. چیزی که این نوع ماشین‌های سنباده‌زنی را متفاوت می‌سازد، این است که برخلاف ماشین‌های سنباده‌زنی معمول، حرکت سر این ماشین‌ها به جای حرکت نوسانی، چرخشی است. البته، تعداد ردیف دیسک‌های سنباده‌زنی نیز می‌تواند بسته به کاربرد و بودجه مشتری متفاوت باشد. این نوع ماشین‌ها برای سنباده‌زنی چوب‌های ماسیو، روکش‌ها و همچنین MDF – به منظور از بین بردن پرزهای ظریف چوب قبل از پرداخت نهایی – مورد استفاده قرار می‌گیرند.

این ماشین‌ها در سایزهای مختلف – از پهنای کار۳۰۰ میلی‌متر تا ۱۳۵۰ میلی‌متر – در دسترس هستند. کاربران این نوع ماشین‌آلات می‌توانند بسته به نوع محصولاتی که تولید می‌کنند، اندازه مطلوب را انتخاب کنند. علاوه بر این، خریداران به دنبال تهیه ماشین‌هایی هستند که تطبیق‌پذیری مناسبی را با قیمت پایین ارائه کند. در حال حاضر، سرمایه‌گذاری برای ماشین‌های سنباده‌زنی خودکار و پیچیده، خصوصاً با توجه به هزینه‌های در حال افزایش نیروی کارگر، مسأله‌ای قابل تأمل است.

منبع: FDM Asia Magazine

مشاوره رایگان خرید ماشین آلات صنایع چوب و نجاری

۶۶۴۶۵۴۷۱ – ۶۶۴۸۲۳۶۶

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *