اور فرز نجاری چیست

اور فرز نجاری چیست و چه کاربردی دارد ؟

اور فرز یکی از ابزار های مورد علاقه نجاران ، معرق کاران ، منبت کاران ، کابینت سازان ، مبل سازان و به طور کلی تمام مشاغلی که با چوب سر و کار دارند می باشد . برای پاسخ به این سوال که اور فرز نجاری چیست باید بگوییم به طور کلی ابزاری است که در جهت ایجاد شیار ، گود کردن ، خالی کردن و شکل دادن به لبه های قطعه کار مورد استفاده قرار می گیرد .

اور فرز ها ابزاری قابل حمل هستند که از نظر شکل ظاهری در تمام برندها مشابه هم می باشند ولی از نظر قابلیتها متفاوتند . البته می توان گفت در تمامی مشاغل یاد شده روش استفاده از اور فرز یکسان است و تنها تیغچه های این دستگاه دوست داشتنی تغییر می کند . تیغچه ها که در ادامه بیشتر در مورد آنها توضیح می دهیم در اشکال مختلف در دسترس هستند و هر کدام شکل خاصی را به قطعه کار می دهند .

انواع اور فرز نجاری

به طور کلی دو نوع اور فرز تولید می شود . یکی اور فرز با پایه ثابت است که معمولا دارای میز می باشد و جهت ایجاد شیارهای با عمق کم و دقیق کاربرد دارد و دیگری اور فرز با پایه متحرک است که قدرت مانور بیشتری به کاربر می دهد و شما می توانید دستگاه را با استفاده از دو دسته آن حرکت داده و به عمق بیشتری دست پیدا کنید . در بین نجاران نوع متحرک به اور فرز دستی معروف است و از محبوبیت خاصی نیز برخوردار است .

بخش های مختلف اور فرز

گذشته از موتور و گیربکس و کلید پاور که در تمامی اور فرزها وجود دارد می توان اولین و مهم ترین بخش اور فرز را کولت نگه دارنده تیغچه نامید . برای نصب تیغچه داخل کولت ، پایه تیغچه را در داخل کولت قرار داده و با چرخاندن مهره مربوطه (معمولا توسط آچار های خود دستگاه)، پایه در جای خود تثبیت می شود. توجه داشته باشید که تیغچه را به خوبی در محل خود محکم نمایید و قبل از روشن نمودن دستگاه از جایگذاری دقیق و عدم جابجایی تیغچه اطمینان حاصل کنید .

دومین بخش مهم یک دستگاه اور فرز تیغچه ها هستند که در مدل ها و طرح های مختلفی وجود دارند و کارایی متفاوتی دارند . امروزه می توان گفت برای هر شکلی که در ذهن ما وجود دارد تیغه های اور فرز ساخته شده و در بازار وجود دارد و تنها کاری که باید انجام دهیم این است که تیغه مطابق با نقشه کار را خریداری کنیم و روی دستگاه نصب کنیم .

در تمامی اور فرز ها کلیدی وجود دارد که برای خاموش و روشن کردن دستگاه استفاده می شود که این کلید در برخی مدل ها دیمر دار و در مدل های دیگر بدون دیمر است. البته از آنجایی که بهترین حالت استفاده از اور فرز به جهت تمیزتر در آمدن کار استفاده از حداکثر دور است معمولا در اورفرزها از دیمر استفاده نمی کنند .

توجه داشته باشید استفاده از این دستگاه نیاز به کسب مهارت دارد و در زمان کار باید دقت بسیار بالایی به کار ببندید تا به کیفیت مطلوب دست یابید و هنگام استفاده از خانواده ی فرز ها اعم از فرز آهنگری فرز انگشتی اوور فرز نجاری و … از پوشاک ایمنی مناسب جهت ایجاد دقت و امنیت استفاده نمایید .

امیدواریم پس از مطالعه این مطلب آموزشی متوجه شده باشید که اور فرز نجاری چیست و چه کاربردی دارد . در صورت لزوم می توانید از لینکهای زیر استفاده نمایید .

مقایسه و خرید اور فرز نجاری

مشاوره رایگان خرید ماشین آلات صنایع چوب و MDF

۶۶۴۶۵۴۷۱ – ۶۶۴۸۲۳۶۶

 

  1. ضمن سلام ، مطالب جامع و آموزنده‌ای بود ، و بهره کافی بردم. و آموختم از تجربیات شما. بسیار گویا و با زبان ساده. متشکرم.
    اگر کلیپهای کوتاه از طرز کار ابزار تهیه بشود ، موثر تر است. بنده با تمام امکانات تهیه و تولید ساخت فیلمهای آموزشی در خدمت شما و به جهت آموزش جوانان در خدمتم.
    تقی بهلولی ، طراح و گرافیست و عکاس و فیلمبردار 09122060483

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *