اره نواری چیست

اره نواری چیست؟

امروزه برای سهولت در انجام کارها برای هر تخصصی دستگاه های مخصوص به آن کار تولید شده تا علاوه آسان شدن، سرعت کارها نیز افزایش پیدا کند. در این مقاله یکی از دستگاه هایی که میخواهیم معرفی کنیم و برای صنایع چوب از اهمیت بالایی برخوردار است، اره نواری و یا اره فلکه ای است. در ادامه به این سوالات پاسخ خواهیم داد که اره نواره چیست ؟ و به معرفی اره نواری و معرفی اجزای این وسیله خواهیم پرداخت.

اره نواری چیست ؟

یکی از دستگاه هایی که در کارگاه های صنایع چوبی بعنوان برش سرد از آن استفاده می شود و یکی از پرکاربردترین دستگاه ها مورد استفاده ماشین آلات صنایع چوب در امروزه است. اره نواری و یا اره فلکه ای در دو نوع افقی و عمودی وجود دارد. اره نواری به دلیل مزایایی که گفتیم در انواع کارهای مختلف مثل بریدن چوب های ظریف، قطع کردن چوبهای ضخیم، بریدن فاق و زبانه، قوس بری، برش طولی، تبدیل گرده های چوب به تخته و بسیار دیگر از کارهای چوبی نیز از این وسیله استفاده می شود.

 تاریخچه اره نواری

اره نواری برای اولین بار در کشور انگلستان برای برش صنایع چوب تولید شده است و بعد از آن در صنایع فلزی برای برش بسیاری از وسایل فلزی مانند انواع پروفیل و و فولادهای ساختمانی، فولادهای آلیاژی و بسیاری از فلزات دیگر همچون برنج،مس، آلومینیوم و … به دلیل دقت، سهولت و سرعت بخشیدن به کارها استفاده شد.

نمایی از نوار اره ای اولیه
نمایی از نوار اره ای اولیه

انواع اره نواری

همانطور که در بالا گفتیم اره نواری در دو نوع افقی و عمودی وجود دارد. در ادامه به طور واضح تری در مورد هریک از دو مدل مطلبی را ارائه داده ایم

  • اره نواری افقی: از این اره به دلیل قطور بودن فلکه آن که از قطر ۱۰۰ سانتی متر شروع میشه و تا قطر بالاتر هم وجود دارد، در کارخانه های چوب بری و همینطور صنایع بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد. نام دیگر این نوع اره، به نام اره رام است و چوب تنه قطور درخت را برش داده و به الوارها کوچک تر تقسیم میکند. نحوه کار این دستگاه به گونه ای است که تنه های درخت را با استفاده از با کمک جک برقی و یا هیدرولکی در خط برش قرار می دهند و اپراتور با استفاده از موتورهای الکتریکی تیه اره را روی تنه درخت می گذارد.
  • اره نواری یا فلکه افقی
    اره نواری یا فلکه افقی

    اره نواری عمودی: اره ایستاده یا اره عمودی بیشتر مورد استفاده عموم مردم قرار میگیرد و بیشتر در کارخانه و کارپاه های چوبی دیده می شود. از این نوع اره برای برش چوب های کوچک است و از مدل رومیزی آن نیز برای کارهای ظریف مثل معرق کاری و برش چوبهای نازک استفاده می شود. اره نواری با قطر ۶۰ یا ۸۰ سانتی متر در کارگاه های کوچک نجاری و از قطر ۱۰۰ سانتی متر آن برای برش گرده بینه هایی که قابل حمل هستند استفاده می شود.

اره نواری هایی که قطر ۱۰۰ سانتی متر دارند به خاطر قطر بزرگتر و حجم بیشتر آن باید از برق ۳ فاز برای آن استفاده کرد ولی اره ۶۰ یا ۸۰ سانتی متر با برق تک فاز نیز کار میکنند.

اره نواری یا فلکه عمودی
اره نواری یا فلکه عمودی

اجزای تشکیل دهنده اره نواری عمودی

در این قسمت به بررسی تخصصی تر اره نواری عمودی و یا ایستاده می پردازیم و هر یک اجزای تشکیل دهنده این وسیله را معرفی کرده ایم. اره نواری عمودی از اجزای مختلف بدنه، فلکه ها، الکتروموتور، قسمت های حفاظتی، صفحه و گونیا تشکیل شده است و هریک وظیفه مختص خود را دارد.

  • بدنه: چدن به دلیل وزن زیادی که مانع ایجاد لرزش می شود؛ به همین علت بدنه این اره را تماما از جنس چدن کار کرده اند تا از تکان های شدید به هنگام برش چوب جلوگیری شود. امروزه اما در بعضی از مدل های اره نواری عمودی بدنه را از آهن درست می کنند و در این نوع بهتر است پایه های اره در زمین پیچ شود تا به هنگام لرزش دستگاه تنظیمات و دقت اره بهم نخورد.
  • فلکه ها: جنس فلکه های اره نواری نیز از جنس چدن است و در قسمت های بالا و پایین اره قرار دارند و از طریق محور و بلبرینگ به بدنه دستگاه متصل است. فلکه بالایی، بر خلاف فلکه پایین که ثابت است، متحرک می باشد و به تمام جهات یعنی بالا و پایین برای شل و محکم کردن تیغه و عقب و جلو برای تنظیم تیغه با فلکه پایینی قابل حرکت است.
  • فلکه اره نواری
    فلکه اره نواری

    الکتروموتور: این قسمت با استفاده از دو مدل تک فاز و سه فاز بر روی بدنه اره پیچ و بوسیله تسمه و فولی به فلکه پایین مرتبط است. فلکه پایینی با کمک الکتروموتور و فلکه بالایی نیز با کمک تیغه اره قابل حرکت است.

  • الکتروموتور اره نواری
    الکتروموتور اره نواری

    بخش حفاظتی: هر وسیله ای نیاز به قسمتی دارد که از جان استاد کار و یا کسانی که از آن وسیله استفاده می کنند، محافظت کند؛ همانطور که گفتیم تیغه به فلکه ها متصل است و با کمک الکتروموتور دور میگیرد. برای اینکه از شکستن احتمالی تیغه و یا خرج احتمالی آن از فلکه جلوگیری شود و استاد کارها در ایمنی باشند، حفاظ های چوبی و فلزی استفاده کرده اند.

این حفاظ های چوبی و فلزی علاوه بر اینکه ایمنی لازم را ایجاد می کنند، مانع از پخش شدن خاک های اره به اطراف می شود. جای حفاظ فلزی بر روی فلکه و حفاظ چوبی نیز به صورت باکسی در مسیر حرکت تیغه قرار گرفته و درپوشی برای آن تعبیه شده تا در صورتی که نیاز به تعویض تیغه شد، درپوش ها باز شوند.

  • بخش حفاظتی اره نواری
    بخش حفاظتی اره نواری

    گونیا: برای تنظیم زاویه و تنظیم عرض برش از گونیا استفاده می کنند. با اینکه صفحه موجود در فلکه های کوچک قابلیت چرخش به سمت چپ و یا راست را داشته و با این روش به راحتی می توان برش های زاویه دار ایجاد کرد، اما در مدل های جدید اره های نواری هم از گونیا برای برش های صاف و ثابت و از گونیای دیگر برای برش زاویه دار، استفاده می شود.شیارهای طولی موجود بر روی صفحه محل قراگییری گونیای متحرک و شکافی که بر روی صفحه است محلی برای هدایت تیغه می باشد.

اسفاده از گونیا برای برش های زاویه دار
اسفاده از گونیا برای برش های زاویه دار

اره نواری از نظر نوع کاربرد به دستگاه اره نواری مخصوص برش فلزات، چوب، گوشت و دستگاه اره نواری مخصوص برش نان، پارچه، الیاف و چرم، و از نظر نحوه عملکرد به دسته بندی دستی، نیمه اتوماتیک، اتوماتیک، زاویه بر و بندیلی بر تقسیم میشود.

مزایای استفاده از دستگاه اره نواری چیست ؟

  1. دقت و سرعت بالا
  2. قابلیت برش انواع چوب
  3. طرز استفاده ساده
  4. قیمت مناسب
  5. حفظ خواص اولیه قطعه
  6. قابل حمل بودن بعضی از مدل های اره نواری

مزایای استفاده از اره نواری نسبت به اره لنگ

اکثر اره های نواری بر روی میزکار نصب می شوند؛ و گیره ای هم برای نگه داشتن اره بر روی میزکار تعبیه شده است. یکی دیگر از مزیت های اره نواری در قسمت برش آن است؛ یعنی برش باریکتری را برای اتلاف کم، برش سریع و دقیق برای کمتر شدن هزینه و برشی یک دست و منظم را ایجاد میکند.

معرفی یک اره کم سرعت

یک سری دیگر از اره های کم سرعت نیز وجود دارد که موجب ایجاد یک صفحه صیقلی و صاف و برای برش فلزات آهنی استفاده می شود. تیغه این نوع اره دارای قطری به اندازه ۲۰ تا ۳۵ سانتی متر و بین ۸۰ تا ۳۰۰ دندانه دارد و دارای سرعتی معادل ۲۵ تا ۵۲ دور در دقیقه است.

چند نکته ایمنی که در مورد اره های نواری بدانید

  • مراقب برخورد نوار اره با دست به هنگام برش قوس باشید.
  •  قبل از اینکه دستگاه را روشن کنید مطمئن شوید که تیغه محکم است.
  • چک کنید که حفاظ های موجود در اطارف فلکه اره بسته باشند.
  • فلکه های بالا و پایین را به طور مداوم گریس کاری کنید.
  • برای اینکه دستگاه کار روانی داشته باشد، آن را گریس کاری کنید.
  • مراقب باشید قطعه چوبی که برش می دهید، هنگام کار تکان و لرزشی نداشته باشد
  • هنگام برش چوب با قطعات کوچک از چوب کمکی استفاده کنید.
  • سعی کنید از عینک ایمنی به خصوص در هنگام استفاده طولانی از دستگاه استفاده کنید.
  • پس از اتمام کار روزانه اره نوار را شل کنید.
  • در صورتی که مقابل دستگاه ایستاده اید پای چپ را جلوتر از پای راست قرار دهید.

برای برش پلاستیک سخت هم نیز از اره های مخصوص برش مواد غیر آهنی و آلومینیوم استفاده می شود. این نوع اره ها سرعت بالاتری نسبت به اره لنگ دارند و برش فارسی با تلرانس بسار بالا و دقیق انجام می شود. تیغه این نوع اره ها دارای سیستم خنک کننده است که علاوه بر خنک کردن روغن کاری هم انجام میدهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *