راهنمای خرید کابینت آشپزخانه

راهنمای خرید کابینت آشپزخانه

آشپزخانه اصلی ترین و قلب تپنده هر خانه ای است؛ پس در نتیجه بخاطر مهم بودن این فضا باید از دکوراسیون و چیدمان مناسبی برخوردار باشد. از وسایل مهم و ضروری آشپزخانه و همینطور اصلی ترین وسیله مورد استفاده خانم ها، باید به کابینت آشپزخانه اشاره کرد. در این مقاله به راهنمای خرید کابینت آشپزخانه پرداخته ایم تا با کاربری و اهمیت آن در فضای آشپزخانه اطلاعاتی را در اختیار داشته باشیم.

برای اینکه فضای آشپزخانه مرتب باشد و علاوه بر آن ظروف و بقیه لوازم موجود در آشپزخانه تمیز بماند و از ریخت و پاش در آشپزخانه جلوگیری شود، از کابینت استفاده می کنند؛ در هر آشپزخانه ای طراحی کابینت متفاوت بوده و بسته به نوع کاربری و محیط آشپزخانه، زیر محل کار و یا بر روی دیوار نصب می شود. در ادامه مقاله راهنمای خرید کابینت آشپزخانه به بررسی انواع کابینت، اجزای تشکیل دهنده آن، مراکز خرید کابینت آشپزخانه، قیمت، و نکات مهم دیگر که هنگام خرید کابینت وجود دارد، که در این مقاله راهنمای خرید کابینت آشپزخانه به آن خواهیم پرداخت.

 

انواع کابینت آشپزخانه

  • کابینت چوبی: این نوع از کابینت به دلیل چوبی که برای ساخت در آن استفاده می شود و وزن کابینت را سنگین می کند، استفاده از این نوع کابینت پیشنهاد نمی شود. کابینت های چوبی به ممبران، تمام چوب، های گلاس و ام دی اف تقسیم می شوند.

کابینت های ام دی اف: از مواد تشکیل دهنده این نوع کابینت باید به نئوپان و روکشی که بر روی آن کشیده می شود، اشاره کرد. هریک از محصولات یک سری مزایا و معایب خود را دارد؛ مزایای کابینت های ام دی اف تنوع در طرح و رنگ، زیبایی، عایق صدا و مقاومتی که برابر ضربه دارد است و از معایب آن باید به مدت طولانی که صرف ساخت این محصول و قیمت بالایی که دارد اشاره کرد.

کابینت ممبران: این نوع کابینت ها به کابینت های سه بعدی نیز نام گذاری می شوند. ممبران از جدیدترین نسل کابینت های چوبی کلاسیک هستند و با دستگاه CNC طرح های مختلفی را حکاکی می کنند.سپس بعد از حکاکی نیز لایه ای ضد آب روی آن قرار میگیرد.

کابینت های گلاس: این نوع از کابینت از دو جهت شبیه کابینت های ام دی اف هستند؛ یکی داشتن قیمت بالا، و دیگری موادی که در این کابینت استفاده شده مانند مواد MDF است. تنها تفاوتی که دارد از ام دی اف براق تر است و زیبایی بیشتری را ایجاد کرده. از مزایای های گلاس باید به ضدخش بودن و سهولت در تمیز کردن اشاره کرد.

  • نمونه از کابینت چوبی
    نمونه از کابینت چوبی

     

    کابینت فلزی: مزایایی چون هزینه بصرفه و قیمت ارزان و مناسب کابینت های فلزی، موجود شده تا به راحتی چند سالی بجای کابینت ها ام دی اف قرار بگیرند. این کابینت ها مانند سایر کابینت ها از معایبی مثل از بین رفتن رنگ، ضد زنگ نبودن در برابر رطوبت و داشتن صدا بعد از مدتی نیز اشاره کرد.

نمونه از کابینت فلزی
نمونه از کابینت فلزی

 

نکات مهم در راهنمای خرید کابینت آشپزخانه

به هنگام خرید کابینت برای آشپزخانه، باید موارد بسیاری را در نظر داشته باشید و به آنها اهمیت دهید؛ همانطور که می دانید کابینت ها در ابعاد مختلف ساخته می شوند پس برای کابینت هایی که عمق زیادی دارند، به کار بردن ریل در آن را پیشنهاد میکنیم. کابینت های کوچک نیز برای مصارف کناز گاز بسیار مناسب و کاربردی هستند و دسترسی خوب و راحتی به خانم های خانه می دهد. یک سری دیگر از کابینت ها نیز وجود دارند که دارای طبقات فلزی هستند که به کابینت سوپر نام گذاری شده اند و برای نگهداری مواد غذایی هستند. و کابینت هایی هم که در کنج خانه قرار می گیرند، به دلیل اینکه در گوشه هستند و دسترسی راحت به آن نداریم، می توان پنل های چرخانی را در آنها بکار ببریم. از دیگر نکات مهم انتخاب کابینت آشپزخانه، انتخاب رویه آن بسته به نوع سلیقه خودتان است؛ با توجه به سلیقه ای که دارید به راحتی می توانید نوع رویه کابینت خود را از چوب یا سنگ انتخاب کنید. چوب به دلیل اینکه با دیگر سوطح کابینت هماهنگ است جلوه ای خاص دارد. رویه سنگی هم همینطور است و استفاده از سنگ گرانیت و یا مرمر نیز حالتی کلاسیک تر به کابینت ها و محیط آشپزخانه می دهد.

انتخاب صفحه کابینت از جنس چوب
انتخاب صفحه کابینت از جنس چوب
انتخاب صفحه کابینت از جنس سنگ
انتخاب صفحه کابینت از جنس سنگ

 

نکته دیگر و مهم اینکه در هنگام انتخاب رنگ کابینت برای آشپزخانه خود دقت کنید. چون بخش وسیع از آشپرخانه را کابینت ها فرا میگیرند پس باید از رنگی استفاده کرد تا جلوه و زیبایی خاصی را اول به آشپزخانه و بعد به محیط خانه بدهد. پیشنهادی که داریم این است که از تلفیق دو رنگ گرم و سرد استفاده کنید. اگر سقف آشپزخانه کوتاه است ار کابینت هایی که طرح و خط عمودی و دستگیره های بزرگ عمودی، و اگر سقف بلند است از کابینت هایی با طرح و خط های افقی استفاده کنید. رنگ های تند را پیشنهاد نمیکنیم چون بعد از مدتی برایتان خسته کننده می شود.

انتخاب رنگ مناسب برای کابینت آشپزخانه
انتخاب رنگ مناسب برای کابینت آشپزخانه

 

انتخاب صفحه برای کابینت آشپزخانه

یکی از راهنمای خرید کابینت آشپزخانه صفحه کابینت است؛ صفحه کابینت به دلیل اینکه بیشتر در دسترس و در تماس با کار و مایعات است، از قسمت های مهم کابینت محسوب می شود.  بهترین پیشنهاد برای داشتن یک صفحه کابینت خوب و مقاوم، استفاده از صفحات 32 میل MDF با روکش (اچ پی ال) HPL است؛ این نوع صفحات در برابر آب و ضربه و خراش بسیار مقاوم هستند و از کیفیت بالایی برخوردار است. صفحات نئوپان را به دلیلی نداشتن مقاومت در برابر آب و حرارت و صفحات ام دی اف با روکش ملامینه را به دلیل ضعف خش و فرسایش زود هنگام، برای استفاده از صفحه کابینت، پیشنهاد نمیکنیم.

 

ابعاد و استانداردهای کابینت آشپزخانه

اصلی ترین مواردی که به هنگام خرید کابینت باید همیشه مد نظر داشته باشید، عمق و ارتفاع کابینت است و مبنای استانداردهای آن براساس زمینی و یا دیواری بودن است.  در کابینت های زمینی ابعاد به این ترتیب هستند که دارای ارتفاع 90 سانتی متری، عمق بدنه 55 سانتی متر و دارای صفحه کابینتی تا اندازه 60 سانتی متری است. ابعاد در کابینت های دیواری هم به این ترتیب است که دارای عمق 30 سانتی متری و ارتفاع بدنه 70 سانتی متری است.نکته ای که قابل توجه می باشد اگر ارتفاع سقف آشپزخانه بیش از 240 سانتی باشد، ارتفاع کابینت ها 90 سانتی متر می شود.

 

انواع یراق کابینت

مهمترین اجزای تشکیل دهنده کابینت، یراق ها هستند؛ به دلیل اینکه این وسایل در نوع و مدت کارکرد کابینت نقش پر رنگی دارند. انواع یراق ها آرم بندها، جک ها و … است. اصلی ترین شکل تولید کننده یراق کابینت Blum می باشد که محصولات خود را با کیفیت بالایی تولید میکند. اما به دلیل قیمت بالایی که دارند جایگزین مناسب برای آنها و کیفیت خوب ایرانی نیز وجود دارد.

 

قیمت انواع کابینت آشپزخانه

قیمت کابینت آشپزخانه را براساس چند آیتم مثل جنس، مدل، ابعاد فضا، یراق آلات بکار رفته ( لولا، دستگیره، نوع ریل و …)، ماشین آلات صنایع چوب مانند دستگاه برش ورق های چوبی، اجرت نصب و نوع فعالیت هر شرکت، محاسبه می کنند.

قیمت تقریبی ساخت کابینت آشپزخانه
قیمت تقریبی ساخت کابینت آشپزخانه

 

کابینت ها در ابعاد، طرح ها و انواع متنوع و با دستگاه ها و یا ماشین آلات صنایع چوبی مختلف ساخته و تولید می شود. از این ماشین آلات می توان به دستگاه برش چوب و ام دی اف، دستگاه لبه چسبان PVC و … دیگر دستگاه ها اشاره کرد. با ارائه مقاله راهنمای خرید کابینت آشپزخانه و معرفی انواع کابینت آشپزخانه سعی داشتیم تا بهترین راهنمایی را برای انتخاب یک کابینت را داشته باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *