راهنمای خرید میخکوب

راهنمای خرید میخکوب بادی

امروزه در صنعت چوب و نجاری برای هر کاری ابزاری ساخته شده که کار را آسان کرده و به کمک درودگران می آید و به کار آنها سرعت می بخشد . برای مثال کوبیدن میخ و منگنه یکی از کارهایی است که در نجاری به صورت مکرر تکرار می شود و بسیار وقت گیر است . به همین منظور ابزارهایی تحت عنوان میخکوب و منگنه کوب ساخته شد که از ساختار یکسانی برخوردارند و نوع بادی آنها بیشتر مورد توجه واقع شد . با ما همراه باشید تا در مورد این دو ابزار مهم نجاری بیشتر بدانیم .

میخکوب بادی چیست ؟

وقتی قرار باشد تعداد زیادی میخ را در چوب بکوبید قطعا چکش ابزار مناسبی نیست ، چرا که هم زمانبر است و هم از دقت کمی برخوردار است و احتمال زخمی شدن و خستگی نیز وجود دارد . ابزاری تحت عنوان میخکوب بادی ساخته شده که عملیات کوبیدن میخ را با دقت زیاد و به سرعت برای شما انجام می دهد . اصولا ابزارهای بادی به نسبت دیگر ابزارها از استحلاک کمتری برخوردار هستند و دلیل آن سادگی در ساختار آنهاست . تنها ایراد ابزارهای بادی وابستگی آنها به کمپرسور است که حمل و نقل را برای استادکار مشکل می کند .

روش کارکرد میخکوب بادی بدین صورت است که میخهای مخصوص در خشابهای این دستگاه قرار می گیرند و دستگاه با هر بار شلیک توسط باد میخ را به محل مورد نظر می کوبد . سایز میخ ، فشار باد و … نیز قابل کنترل است و بسته به طول میخ و استحکام قطعه کار قابل تنظیم است .

منگنه بادی چیست ؟

ابزاری مشابه میخکوب با نام منگنه کوب بادی نیز ساخته شده که اساس کار یکسانی دارند و تنها تفاوت آنها در این است که داخل خشاب بجای میخ از منگنه استفاده می شود . البته تنفاوتهای فنی مانند نوع خشاب و هد پهنتر و … در این دو دستگاه مشاهده می شود ولی در کل عملکرد یکسانی دارند . منگنه کوب بادی نیز یکی از ابزارهای پر مصرف در بین نجاران ، رویه کوبان مبل ، کابینت سازان MDF و … میباشد .

انواع میخ و منگنه

میخها و منگنه های مصرفی این دو دستگاه در انواع مختلفی تولید می شوند و بسیار مهم است که با توجه به خوراک دستگاه تهیه شوند ، به همین دلیل در زمان خرید یک دستگاه میخکوب یا منگنه کوب به نوع خوراک دستگاه توجه کنید . همچنین بعضی از دستگاه ها قابلیت تعویض هد و خشاب را دارند و می توانید با تهیه آنها از انواع مختلف میخ و منگنه استفاده کنید . در زیر تعدادی از آنها را برای آشنایی بیشتر معرفی می کنیم :

میخ و منگنه
انواع میخ و منگنه

میخ اس کا (SK) : این میخ مخصوص گیج ۱۸ است و به صورت شانه ای عرضه می شود .

میخ تیپو : این میخ مخصوص گیج ۱۶ است و به صورت شانه ای عرضه می شود .

میخ تی ان (TN) : این میخ مخصوص گیج ۱۴ است و به صورت شانه ای عرضه می شود .

میخ دو پایه : بسیار شبیه میخهای دو پایه برق کارها وحتی منگنه است ولی میتواند خیلی بلند تر باشد و به شکل شانه ای عرضه میشود .

میخ پالت : گروهی از میخهای معمولی که مخصوص ماشینهای پالت سازی تهیه میشود و گیجها ی گوناگون و شکل ساق قابل تغییر به درخواست مشتری دارد.مانند ساده یا  دنده ای یا مته ای.و نوک تبری یا الماسی .

میخ نواری : که در آن میخهای سر گِرد ، با مفتولی مثلا” مسی،مانند قطار فشنگ به هم وصل میشوند و این نوارها به صورت دایره مانند، دور یک مرکز، پیچیده شده (چنبره ای شکل) و در خشاب مربوطه قرار میگیرند و به شکل نوار عرضه میگردد.این میخ ها به سه شکل نواری ساده،نواری دنده ای و نواری مته ای ساخته میشوند .

نکته : در مورد سه میخ اسکا و تیپو و تی اِن، همانگونه که مشاهده میشود تفاوت اصلی در ابعاد است. در اس کا، طول سر ۱٫۹ میلیمتر و در تیپو طول سر ۲٫۷ میلیمتر و در تی ان،۵٫۵ میلیمتر میباشد. تفاوت دیگر در ضخامت مفتول ساق است که به ترتیب نامها زیاد تر میشود . و باز هم به ترتیب نام ، استحکام اتصالات ایجاد شده نیز بیشتر میشود .

میخ پلاک : میخهای صفحه ای و مستطیلی است که در پشت قابها از آن استفاده میشود و شکلهای مختلفی با کاربری های متنوع، از آن تولید میشود. عرضه به شکل شانه ای .

منگنه وی (V) : جهت اتصال فارسی در قاب عکسها به کار میرود.و به دلیل شبیه بودن به حرف وی انگلیسی به این نام شناخته میشود . این منگنه هم به شکل شانه ای عرضه میشود .

نکته : قابل توضیح اینکه در تمام میخهای بالا نوع روکش میتواند بدون پوشش یا استنلس استیل یا مس یا برنج و…باشد .

آشنایی بیشتر با میخکوبها

انتخاب مشخصات، سطح قدرت، و ظرفیت نگهداری میخ در میخ‌کوب‌ها با توجه به نیازهای کاربر همواره امری مهم و ضروری است. میخ‌کوب‌های مختلفی در بازار وجود دارد که هر یک به نحوی خاص به کوبیدن میخ بر روی سطوح مورد نظر می‌پردازند.

برخی از مدل‌های میخ کوب به یک گیره نگهدارنده مجهز هستند که به کاربر این امکان را می‌دهد تا از این طریق با ابزار را بر روی سطح مورد نظر ضربه زده و دو سطح را به یکدیگر متصل کند. با هر ضربه به ابزار یک میخ از آن خارج می‌شود. این مدل میخ کوب‌ها انتخاب مناسبی برای کارهای تولیدی به حساب می‌آیند.

برخی از میخ کوب ها، با قرار دادن دستگاه بر روی سطح مورد نظر و کشیدن ماشه فعال می‌شوند. کار با این نوع میخ کوب‌ها به کمی تمرین نیاز دارد تا کاربر بتواند به راحتی پیش از بلند کردن ابزار، دو سطح را بوسیله میخ به یکدیگر متصل کند.

برای کوبیدن میخ در کارهای ظریف، باید از ابزاری با یک عملکرد ساده استفاده کرد تا با هر بار کشیدن ماشه دستگاه یک میخ از آن بیرون بیاید. بهترین نمونه این ابزارها یک منگنه کوب است که خروج میخ از آن به همین سادگی است.

کاربر می‌تواند از میخ کوب هایی با تنظیمات چندگانه استفاده کند تا با توجه به شرایط کاری خود حالت خاصی از پرتاب میخ را انتخاب کند .

صفحات جهت‌ دار اگزوز خروجی به کاربر این امکان را می‌دهد تا اگزوز خروجی دستگاه را به محل مورد نظر خود هدایت کند. این امکان انتخاب در هنگام کار در محیط‌های پر از گرد و خاک، ویژگی بسیار ارزشمندی خواهد بود. تنظیم بخشی از حفاظ‌ها با کمک ابزار انجام می‌شود، اما سایر حفاظ‌ها را می‌توان با دست تنظیم نمود .

در زمان خرید منگنه کوب و میخ کوب به چه نکاتی باید توجه کرد :

قطعا اولین نکته ای که باید در زمان خرید ابزار نجاری به آن توجه کرد ایمنی است . درودگری بسیار کار پر خطری است و نجار مدام با ابزارهای نوک تیز و برنده سر و کار دارد ، پس برای کاهش خطر میخ کوب و منگنه کوبی تهیه کنید که دارای ضامن ایمنی باشد ، این ضامن ها مانع از شلیک میخ در اثر ضربه و تکان خوردن دستگاه می شود و بسیار به ایمنی کار با میخکوب کمک می کند .

مسئله بعدی نوع خشاب است که باید مطابق با مصرف شما انتخاب شود ، در این مورد با توجه به توضیحاتی که در بالا دادیم و مشاوره گرفتن از فروشنده می توانید ابزار مورد نیاز خود را تهیه کنید .

دستگاهی انتخاب کنید که دارای گیره (ماشه) بزرگ باشد تا در زمانی که دستکش به دست دارید به راحتی بتوانید با آن کار کنید .

آخرین نکته ای که در زمان خرید باید به آن توجه داشته باشید گارانتی معتبر است . سعی کنید از فروشگاه های معتبر ، برند معتبر با گارانتی معتبر تهیه کنید تا در آینده از نظر قطعات یدکی و تعمیرات و خدمات پس از  فروش دچار مشکل نشوید .

نکته : منگنه کوب و میخ کوب بادی با توجه به اینکه از باد برای شلیک استفاده می کنند و در کمپرسورها همواره مقداری آب وجود دارد ، در طول کارکرد مجراهای این دستگاه مرطوب شده و دچار زنگ زدگی و استحلاک می شوند . از این رو پیشنهاد می شود همواره از چند قطره روغن موتور برای چرب کردن مجراهای دستگاه استفاده کنید تا عمر و عملکرد دستگاه بیشتر شود .

مشاوره رایگان خرید ماشین آلات صنایع چوب و نجاری

۶۶۴۶۵۴۷۱ – ۶۶۴۸۲۳۶۶

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *