دستگاه لبه چسبان چیست

دستگاه لبه چسبان PVC چیست ؟

به طور کلی می توان گفت که دستگاه لبه چسبان وسیله ای است که نوارهای پلیمری (PVC) و چسبی را به دور قطعه کار می چسباند تا قطعه تولیدی از دوام و زیبایی بیشتری برخوردار شده و همچنین به نوعی ضد آب شود . اما چنانچه بخواهیم به این سوال ( دستگاه لبه چسبان چیست ؟ ) پاسخی کامل تر بدهیم باید به جزئیات بیشتری بپردازیم .

در گذشته نوارهای پشت چسب دار ( اطویی ) در ایران مورد استفاده قرار می گرفت و بسیار هم پر طرفدار بود ولی نتیجه کار رضایت بخش نبود و با توجه به زمان و انرژی که از استادکار گرفته می شد سرعت بسیار پایین و کیفیت بد بود . کم کم دستگاه های متعددی تحت عنوان لبه چسبان به بازار عرضه شد و هر روز شاهد بهبود عملکرد و رفع نقایص آنها بودیم و اینک دستگاه های امروزی کامل ترین و بهترین نتیجه را در کنار سرعت به صنعت کاران PVC و MDF هدیه داد .

کاربرد دستگاه لبه چسبان پی وی سی چیست ؟

در صنایع پی وی سی و MDF مخصوصا ساخت انواع کابینت آشپزخانه ،قطعات پس از برش کاری دارای لبه های خشن و بدون روکش می شوند و چنانچه به همین صورت به هم چسبانده شوند قطعه تولیدی زیبایی خود را از دست می دهد و همچنین در قطعات تولید شده با MDF در مقابل آب نفوظ پذیر شده و مقاومت خود را از دست می دهد و چاره کار چسباندن نواری نازک از جنس و طرح روکش اصلی کار می باشد . دستگاه لبه چسبان که در انواع مختلف و با تعداد ایستگاه های مختلف تولید می شود وظیفه چسباندن نوار به لبه های کار را بر عهده دارد و به خوبی از پس آن بر می آید .

نحوه عملکرد دستگاه لبه چسبان بدین صورت است که قطعه کار وارد دستگاه شده و لبه های آن چسب خورده و نوار توسط قلطکها به لبه کار متصل و پس از حرارت دیدن به آن می چسبد و در انتها لبه های کار به جهت هم تراز شدن و زیبایی بیشتر فرز کاری شده و پولیش می شود .

ایستگاه های دستگاه لبه چسبان PVC

دستگاه های لبه چسبان در انواع مختلف و با تعداد ایستگاه مختلف تولید می شوند . تعدادی از این ایستگاه ها به شرح زیر می باشد :

  • ایستگاه نوار جلو برنده
  • ایستگاه پیش گرمکن
  • ایستگاه پیش فرز
  • ایستگاه اسپری
  • ایستگاه چسب
  • ایستگاه غلطک فشار
  • ایستگاه اره سروته زن
  • ایستگاه فرز بالا و پایین
  • ایستگاه گوشه زن (کرنر)
  • ایستگاه لیسه نوار
  • ایستگاه لیسه سطح و چسب
  • ایستگاه پولیش

 

بهترین دستگاه لبه چسبان کدام است ؟

به نوعی می توان گفت بهترین دستگاه لبه چسبان با توجه به نیاز ما متفاوت است و ما باید بدانیم که دقیقا از این دستگاه چه انتظاراتی داریم و به تناسب آن دستگاهی خریداری کنیم که دارای ایستگاه های مورد نیاز ما باشد .

طبعا هرچه تعداد ایستگاه ها بیشتر باشد نتیجه کار بهتر است و می توان گفت تفاوت یک ماشین لبه چسبان صنعتی با یک دستگاه نیمه صنعتی در تعداد ایستگاه ها و سرعت دستگاه است .

شما برای انتخاب و خرید یک دستگاه لبه چسبان باید به مواردی همچون ابعاد دستگاه ، تعداد ایستگاه ها ، سرعت ، نوع برق مصرفی ( تک فاز / سه فاز) ، گارانتی معتبر ، خدمات پس از فروش توجه ویژه ای داشته باشید و پیشنهاد ما به شما این است که در صورت امکان از برندهای معروف و دارای نمایندگی در ایران خرید کنید تا برای تامین قطعات یدکی و خوراک دستگاه دچار مشکل نشوید .

همچنین برای دریافت نتیجه بهتر از دستگاه مواردی را برای شما بیان می کنیم که با عملکرد دستگاه لبه چسبان رابطه مستقیم دارد :

  • دمای محیط
    دمای محیط یکی از بزرگترین و با اهمیت ترین فاکتورهایی می باشد که جهت کار صحیح یک دستگاه لبه چسبان می بایست به آن توجه کرد. به طور کل دمای مطلوب محیط جهت کارکرد صحیح این گونه دستگاهها بین ۵ تا ۳۵ درجه سانتیگراد می باشد و خارج از این درجه حرارت، تضمینی برای کارکرد صحیح دستگاه و تولید یک محصول با کیفیت بالا نمی باشد. همچنین درجه حرارت محیط تأثیر مستقیمی بر روی کیفیت لبه های برش خورده قطعات داشته و تأثیر بسیار زیادی بر روی کیفیت کار می گذارد. در ضمن بدلیل بهره گیری از سیستمهای پنوماتیک و الکترونیک در اینگونه دستگاهها در حد وسیع، درجه حرارت محیط به راحتی باعث اختلال این سیم ها خواهد شد.
  • رطوبت نسبی محیط
    رطوبت نسبی محیط نیز از دیگر عوامل موثر در نحوه عملکرد دستگاه می باشد. معمولاً رطوبت نسبی محیطی استاندارد جهت این دستگاهها بین ۵ تا ۵۵ درصد می باشد و رطوبت بیش از حد محیط، مخصوصاً در قسمت پنوماتیک بر کیفیت لبه های برش خورده کار تأثیر بسزائی خواهد داشت.
  • برش اولیه صفحات
    برش اولیه صفحات نیز از اصلی ترین موارد جهت حصول کیفیت مطلوب کار می باشد. برشهایی که دارای مقداری زاویه بیشتر یا کمتر از ۹۰ درجه باشند می توانند تأثیر زیادی بر روی تولید گذاشته و ظاهر کار را نا مناسب نمایند. همچنین باید توجه داشت که پس از برش صفحه، به صورت استاندارد حداکثر تا ۱ ساعت می بایست لبه کار نوارکاری شود. در غیر اینصورت بدلیل مواردی که در بخش اول توضیح داده شد کیفیت کار افت خواهد داشت.
  • نگهداری چسب
    چسبهای مورد استفاده در اینگونه دستگاهها در صورتی که نیاز به انبار کردن داشته باشند می بایست در محیطی عاری از رطوبت و در درجه حرارتی بین ۵ تا ۳۵ درجه سانتیگراد نگهداری شوند و در معرض مستقیم نور خورشید نباشند.
  •  باد ورودی به دستگاه
    میزان فشار باد ورودی به دستگاه می بایست طبق استاندارد تعریف شده دستگاه فراهم شود تا اختلالی در عملکرد سیستم پنوماتیک به وجود نیاید. همچنین باد ورودی می بایست عاری از هرگونه روغن یا رطوبت باشد.
  • گرد و غبار محیط
    جهت بهره گیری مطلوب از اینگونه دستگاهها می بایست میزان گرد و غبار محیط را به حداقل رساند. زیرا وجود گرد و غبار زیاد در محیط های کاری می تواند معضلات بسیاری خصوصاً در قسمت چسب دستگاه بوجود آورد.
  • استفاده از مکنده صنعتی مناسب
    دستگاههای مکنده ای که جهت اینگونه ماشینها مورد استفاده قرار می گیرند می بایست قابلیت مکش استاندارد تعریف شده برای دستگاه را داشته باشند. هرچند که بدلیل استفاده از نوارهای PVC و ABS و ایجاد الکتریسیته ساکن در ذرات فرز خورده این گونه نوارها، به طور کامل این ذرات مکش نخواهند شد. ولی در هر صورت استفاده از یک مکنده استاندارد بسیاری از مسائل را پوشش خواهد داد.

 

مقایسه و خرید دستگاه لبه چسبان PVC

مشاوره رایگان خرید ماشین آلات صنایع چوب و MDF

۶۶۴۶۵۴۷۱ – ۶۶۴۸۲۳۶۶

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *